Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2026-06-10, 08:33   #511

Reg.datum: dec 2019
Sharp$: 19673
Standard

Jäklar vilket stort intresse det finns för analyser av V85 V/S V75. Ska erkänna att jag bara läst ett fåtal av de 500 inläggen.
Min uppfattning är följande. Man behöver väl inte vara hjärnkirurg för att förstå följande gällande svårighetsgraden att spela V75 eller V85.
Med likvärdiga startfält gällande antal deltagare, banförutsättningar, propositioner, väder, storlek på system etc. Så är det väl inget större problem att fatta vilken spelform är svårast att lösa med alla rätt ? Sunt bondförnuft.
Gammal 2026-06-10, 13:16   #512

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 4737

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Det är väl ändå inte Lotto vi spelar? Alla hästar har inte lika stor chans, så att svårighetsgraden ökar med x12 är kraftigt överdrivet. x3 tror jag är mer nära verkligheten.
Det var därför jag skrev rent matematiskt. Kan du lista ut vilka 11 hästar som inte vinner och bara behåller den 12 (vinnaren) så har ju inte svårighetsgraden ökat över huvud taget.
bosseguldheden är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-06-10, 16:28   #513

Reg.datum: dec 2019
Sharp$: 19673
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Det är väl ändå inte Lotto vi spelar? Alla hästar har inte lika stor chans, så att svårighetsgraden ökar med x12 är kraftigt överdrivet. x3 tror jag är mer nära verkligheten.
Tja V85 är väl ganska ”lottobetonat” det är svårare att hitta 0% aren mer än vanligt. Det finns nämligen 8st alternativ.
Gammal 2026-06-10, 17:14   #514

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5199
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bosseguldheden Visa inlägg
Det var därför jag skrev rent matematiskt. Kan du lista ut vilka 11 hästar som inte vinner och bara behåller den 12 (vinnaren) så har ju inte svårighetsgraden ökat över huvud taget.
Den matematiken kräver att alla 12 hästarna har lika stor vinstchans. Men så är inte fallet, det tror jag vi kan vara överens om.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-06-11, 15:40   #515
GGS

Reg.datum: okt 2016
Sharp$: 3281
Standard

Om vi jämför med vinnarspel så blir det ”kanske” lite klarare.

Ett lopp med 8 st hästar med oddsen 4-4-4-8-12,5-40-100-100 (och 0% i spelavdrag).

Nu ersätter vi det loppet med ett klurigt 16-hästars lopp med oddsen 4-8-8-8-12,5-12,5-12,5-40-40-40-100-100-100-100-100-100

Att det oftare blir höga odds i 16-hästars loppet är självklart, men det är inte svårare (eller lättare) att få in en 4-oddsare 8-oddsare 12,5-oddsare 40-oddsare eller en 100-oddsare i 16-hästars loppet jämfört med 8-hästars loppet.

Och likadant är det på V75 och V85. Man kan spela mot vilka svårighetsgrader som man vill på båda spelen, allt ifrån en rad som ger under 200 kronor till en rad som man troligtvis blir ensam på, men dom är lika svåra/lätta att få in på båda spelen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Tipsb (+10), Altoc (+85)
GGS är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2026-06-11, 17:03   #516

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 200
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Om vi jämför med vinnarspel så blir det ”kanske” lite klarare.

Ett lopp med 8 st hästar med oddsen 4-4-4-8-12,5-40-100-100 (och 0% i spelavdrag).

Nu ersätter vi det loppet med ett klurigt 16-hästars lopp med oddsen 4-8-8-8-12,5-12,5-12,5-40-40-40-100-100-100-100-100-100

Att det oftare blir höga odds i 16-hästars loppet är självklart, men det är inte svårare (eller lättare) att få in en 4-oddsare 8-oddsare 12,5-oddsare 40-oddsare eller en 100-oddsare i 16-hästars loppet jämfört med 8-hästars loppet.

Och likadant är det på V75 och V85. Man kan spela mot vilka svårighetsgrader som man vill på båda spelen, allt ifrån en rad som ger under 200 kronor till en rad som man troligtvis blir ensam på, men dom är lika svåra/lätta att få in på båda spelen.
Prexis, det är därför lika lätt att sätta dagens dubbel som V85. 2 rätt av 2 är lika svårt som 8 av 8, allt beror på hur ANDRA spelare tippat. Antalet avdelningar eller hur många hästar som startar i varje avdelning spelar ingen som helst roll?

Oddset på vinnande häst är enligt dig viktigare än antalet hästar eller avdelningar du måste tippa. Det känns som att den "matematiken" haltar en aning. Spelprocenten bestämmer utdelningen men har ingenting att göra med hur många hästar du kan välja bland i avdelningarna.

Eller som min granne som fortsatt hävdar att det är lättare att få alla rätt på lotto än vad svenska spel uppger. Nr 18 kommer ju oftare har han noterat.

Det skulle vara intressant att se medianutdelningen för Lördagar 2024, innan propparna omarbetades, och jämföra med medianutdelningen för Lördagar med V85 hittills. Skulle inte förvåna mig om det är en faktor 4 och då har det ju blivit åt hel***te för lätt på V85 enligt simulanten.

Det har ju som bekant inte varit så många V85-omgångar ännu, frågan är hur många det blir. På tillträdande VD's bord ligger nämligen en fråga att reda ut.... Hinner ATG få upp V75 till Winterburst tro?

Senast redigerad av Skog den idag klockan 18:13.
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal idag, 19:12   #517

Reg.datum: apr 2018
Sharp$: 2432
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Prexis, det är därför lika lätt att sätta dagens dubbel som V85. 2 rätt av 2 är lika svårt som 8 av 8, allt beror på hur ANDRA spelare tippat. Antalet avdelningar eller hur många hästar som startar i varje avdelning spelar ingen som helst roll?

Oddset på vinnande häst är enligt dig viktigare än antalet hästar eller avdelningar du måste tippa. Det känns som att den "matematiken" haltar en aning. Spelprocenten bestämmer utdelningen men har ingenting att göra med hur många hästar du kan välja bland i avdelningarna.

Eller som min granne som fortsatt hävdar att det är lättare att få alla rätt på lotto än vad svenska spel uppger. Nr 18 kommer ju oftare har han noterat.

Det skulle vara intressant att se medianutdelningen för Lördagar 2024, innan propparna omarbetades, och jämföra med medianutdelningen för Lördagar med V85 hittills. Skulle inte förvåna mig om det är en faktor 4 och då har det ju blivit åt hel***te för lätt på V85 enligt simulanten.

Det har ju som bekant inte varit så många V85-omgångar ännu, frågan är hur många det blir. På tillträdande VD's bord ligger nämligen en fråga att reda ut.... Hinner ATG få upp V75 till Winterburst tro?
Beroende på urvalet kan du nog visa precis vad du vill. Medianen för V75 (Lördagar) år 2024 var 30.778:- men då "ingår" omgång där ingen spelare hade alla rätt (10/2-Åby), utan denna landar medianen på 33.116 kronor. Dvs 50 eller 51 omgångar.

För V85 är siffrorna 127.386 kronor, 33 omgångar bara Lördagar t o m 6/6. Kompenserar man för de 4 omgångar där ingen spelare hittade alla rätt (13/12-Östersund, 21/3-Åby, 18/4-Bollnäs, 16/5-Tingsryd) så landar medianen högre, på 174.601 kronor.

Baserat på detta begränsade urval kan man nog bara säga något mycket osäkert om medianutdelningarna för alla rätt på V75 år 2024 vs V85 hittills. Att jämföra ett godtyckligt år för V75 kan nog vara shaky, vara sig det är 2012, 2024 eller 2025.

Huruvida 2024 är representativt för V75 eller inte för stå för dig. Baserat på antalet omgångar utan vinnare med alla rätt tycks det landa på 6-8 gånger fler på V85 om jag extrapolerar omgångarna på V85 so far. Men då är vi inne i sommarmånaderna vilket innebär att det kanske inte blir någon omgång utan vinnare när vi når ~50 omgångar.

Summa simsalabim så skulle jag inte vilja dra några växlar åt något håll efter ~30 omgångar. Förmodligen har ATG data som de kan utnyttja och följa utvecklingen med. Men visst om du insisterar på att använda 2024 som referens och jämför med 30 omgångar hittills så pekar medianen på att utdelningen är 4-5 ggr högre, även antalet omgångar utan vinnare med alla rätt landar i den häraden, eventuellt högre.

För den som vill kontrollräkna mig går det bra att ladda ner filer i .CSV-format för import i Excel. Fyra filer, bara Lördagsspel, V75 2024 och V85 Oktober 2025 till 6/6-2026.

V75 bara Lördagar median med alla omgångar :https://www.mediafire.com/file/cv2ii...agar+2024/file

V75 bara Lördagar median kompenserat för omgång utan allarättsvinnare :https://www.mediafire.com/file/1v325...?tt++2024/file

V85 bara Lördagar median med alla omgångar :https://www.mediafire.com/file/9glhp...Lördagar/file

V85 bara Lördagar median kompenserat för omgångar utan allarättsvinnare :https://www.mediafire.com/file/5rt4u...?+8+rätt/file

Alldeles oavsett så är omsättningen på V85 inte bra. Det hörs oroande kommentarer från flera håll har jag märkt. Synd, det är ett spel med potential.
Därmed lägger jag nog ner debatten för egen del.

Hälsningar,
- Bosse
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal idag, 20:37   #518

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 6384
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg
Beroende på urvalet kan du nog visa precis vad du vill. Medianen för V75 (Lördagar) år 2024 var 30.778:- men då "ingår" omgång där ingen spelare hade alla rätt (10/2-Åby), utan denna landar medianen på 33.116 kronor. Dvs 50 eller 51 omgångar.

För V85 är siffrorna 127.386 kronor, 33 omgångar bara Lördagar t o m 6/6. Kompenserar man för de 4 omgångar där ingen spelare hittade alla rätt (13/12-Östersund, 21/3-Åby, 18/4-Bollnäs, 16/5-Tingsryd) så landar medianen högre, på 174.601 kronor.

Baserat på detta begränsade urval kan man nog bara säga något mycket osäkert om medianutdelningarna för alla rätt på V75 år 2024 vs V85 hittills. Att jämföra ett godtyckligt år för V75 kan nog vara shaky, vara sig det är 2012, 2024 eller 2025.

Huruvida 2024 är representativt för V75 eller inte för stå för dig. Baserat på antalet omgångar utan vinnare med alla rätt tycks det landa på 6-8 gånger fler på V85 om jag extrapolerar omgångarna på V85 so far. Men då är vi inne i sommarmånaderna vilket innebär att det kanske inte blir någon omgång utan vinnare när vi når ~50 omgångar.

Summa simsalabim så skulle jag inte vilja dra några växlar åt något håll efter ~30 omgångar. Förmodligen har ATG data som de kan utnyttja och följa utvecklingen med. Men visst om du insisterar på att använda 2024 som referens och jämför med 30 omgångar hittills så pekar medianen på att utdelningen är 4-5 ggr högre, även antalet omgångar utan vinnare med alla rätt landar i den häraden, eventuellt högre.

För den som vill kontrollräkna mig går det bra att ladda ner filer i .CSV-format för import i Excel. Fyra filer, bara Lördagsspel, V75 2024 och V85 Oktober 2025 till 6/6-2026.

V75 bara Lördagar median med alla omgångar :https://www.mediafire.com/file/cv2ii...agar+2024/file

V75 bara Lördagar median kompenserat för omgång utan allarättsvinnare :https://www.mediafire.com/file/1v325...?tt++2024/file

V85 bara Lördagar median med alla omgångar :https://www.mediafire.com/file/9glhp...Lördagar/file

V85 bara Lördagar median kompenserat för omgångar utan allarättsvinnare :https://www.mediafire.com/file/5rt4u...?+8+rätt/file

Alldeles oavsett så är omsättningen på V85 inte bra. Det hörs oroande kommentarer från flera håll har jag märkt. Synd, det är ett spel med potential.

Hälsningar,
- Bosse
Varför jämför du med 2024

Efter det skruvade man på propparna och fick till en ganska mycket svårare V75a

Bevis på det
Sommmaren 2025, jun - jul aug hade vi 1 femrättsjackpot på lördagarna, vilket kanske tom är i minsta laget

Sommaren 2024 hade vi 6st lätta rader som 5 rättsjackpot , det är alldeles för mkt

Det är en signifikant skillnad

Mäter du 2024 fär att det är ett fullt år ?
Gör om det till senaste 12 månarna eller senaste 18 vad som helst men du kan väl inte förbise vad som hände Jan - Oktober 2025, du skulle aldrig få det godkänt vetenskapligt sett , speciellt om försökt att justera utfallet men andra förutsättnignar ie andra proppar
incitatus är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal idag, 21:23   #519

Reg.datum: apr 2018
Sharp$: 2432
Standard

Jag skrev visserligen att jag inte tänkte debattera frågan ytterligare men när du ställer frågor är jag skyldig att svara.

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Varför jämför du med 2024

Efter det skruvade man på propparna och fick till en ganska mycket svårare V75a

Bevis på det
Sommmaren 2025, jun - jul aug hade vi 1 femrättsjackpot på lördagarna, vilket kanske tom är i minsta laget

Sommaren 2024 hade vi 6st lätta rader som 5 rättsjackpot , det är alldeles för mkt

Det är en signifikant skillnad

Mäter du 2024 fär att det är ett fullt år ?
Jag valde inte 2024 utan var bara behjälplig med detta då Skog stälde en fråga/ett påstående om 2024 som dessutom verkade stämma :
Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
. . .

Vidare föreslår du:
Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Gör om det till senaste 12 månarna eller senaste 18 vad som helst men du kan väl inte förbise vad som hände Jan - Oktober 2025, du skulle aldrig få det godkänt vetenskapligt sett , speciellt om försökt att justera utfallet men andra förutsättnignar ie andra proppar
Jag kan inte hålla med mera. Nog uttrycker jag väl den tunna vetenskapen kring detta, mitt inlägg inleds med :
"Beroende på urvalet kan du nog visa precis vad du vill." och lite längre ner :
"Baserat på detta begränsade urval kan man nog bara säga något mycket osäkert om medianutdelningarna för alla rätt på V75 år 2024 vs V85 hittills. Att jämföra ett godtyckligt år för V75 kan nog vara shaky, vara sig det är 2012, 2024 eller 2025."

Men kanske är du något på spåret. Peer reviewade inlägg på sharps? Inte mig emot, det skulle förmodligen höja nivån ett par snäpp. Den här tråden skulle förmodligen inte innehålla så många inlägg skulle jag tro. Ett par poster med tveksamma sannolikhetsberäkningar skulle nog refuseras. Mitt inlägg som du undrar över har ju dessutom blandat diskussion och resultatdel i en salig röra. Dock innehåller den förslag till ytterligare forskning, sånt brukar uppskattas eftersom det kan leda till ytterligare publikationer .

Jag tror tyvärr att medianutdelning kan vara för trubbigt att använda speciellt när det kombineras med urval av år. Jag misstänker att urvalet sker för att passa syftet. Eventuellt skulle antalet omgångar där ingen har alla rätt vara ett bättre mått eller som du är inne på omgångar med 5 rättsjackpott. Problemet med det senare är väl de olika J-P gränserna, pottstorlekar mm. Eventuellt kan man kompensera för detta- sånt brukar statistiker vara behjälpliga med.

Det får bli avslutet i denna fråga från min del.
Allt väl,
-Bosse

Senast redigerad av BosseEk den idag klockan 21:31.
BosseEk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal idag, 21:38   #520

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 3695
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av BosseEk Visa inlägg

Hälsningar,
- Bosse
Ur medianutdelningssynvinkel räknas vanligtvis omgångar utan rad med alla rätt som 100 tusen miljoner och höjer därmed medianen.

I övrigt håller jag med. Ett år här och där är ett mindre urval än vad de flesta kan tänka sig. Genom åren har medianen varierat chockerande mycket för t ex V75.

Senast redigerad av Strappa71 den idag klockan 21:41.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara

td