Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://web.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://web.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V85 Gävle 23 maj gäsp-pott (https://web.sharps.se/forums/trav-galopp/63600-v85-gaevle-23-maj-gaesp-pott/)

bosseguldheden 2026-05-18 15:20

V85 Gävle 23 maj gäsp-pott

Jag inleder som vanligt med avslutningen:

Avd 7, DD1
10 Husavik. Bodens Drottning reser väl inte hela vägen till södra norrland om hon inte tror på god chans. Jag har skuggat den här hästen ett tag nu och chansspikar.

Avd 8, DD2
7 PolePosition brukar springa på 11- och 12-tider med skor och vanlig sulky. Det borde väl bli en rekordsänkning nu med röd-skor och Am vagn?
Spikas utan darr på läppen!

DD
Avd
1: 10 Husavik
2: 7 PolePosition
Totalt: 20,00 kr
Rättningskod: WVV SVH NLF

Övriga sex lopp grunnar jag på några varv
och några dagar (och nätter) till.
Tre 15-hästars voltlopp tar lite tid att gå igenom ;)

Efterhandaren 2026-05-18 16:13

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 846481)
Jag inleder som vanligt med avslutningen:

Avd 7, DD1
10 Husavik. Bodens Drottning reser väl inte hela vägen till södra norrland om hon inte tror på god chans. Jag har skuggat den här hästen ett tag nu och chansspikar.

Avd 8, DD2
7 PolePosition brukar springa på 11- och 12-tider med skor och vanlig sulky. Det borde väl bli en rekordsänkning nu med röd-skor och Am vagn?
Spikas utan darr på läppen!

DD
Avd
1: 10 Husavik
2: 7 PolePosition
Totalt: 20,00 kr
Rättningskod: WVV SVH NLF

Övriga sex lopp grunnar jag på några varv
och några dagar (och nätter) till.
Tre 15-hästars voltlopp tar lite tid att gå igenom ;)

Den gamle greken kommer med iskalla tvärsemot tips trots värmen.
Borde ta Time Out från mitt travtippande med mina djupdykningar senaste tiden men alltid retar det någon.

DD 1) 5 Chico De Calamar har gjort grymma lopp på sistone och duger gott i klassen.

DD 2) 5 The Flying Eagle Vandringspokalen har nog hamnat rätt efter många tränarbyten. Tredje raka :omfg:

Hm en fem femma passar väl in i mitt nuvarande tips och spel surr :ful:

bosseguldheden 2026-05-18 18:52

Citat:

Ursprungligen postat av Efterhandaren (Inlägg 846482)

DD 1) 5 Chico De Calamar har gjort grymma lopp på sistone och duger gott i klassen.

DD 2) 5 The Flying Eagle Vandringspokalen har nog hamnat rätt efter många tränarbyten. Tredje raka :omfg:

Chico ser ju jämn och säker ut men vinner sällan eller aldrig om det är 100k eller mer i förstapris. Anders Eriksson har man heller sällan sett i vinnarcirkeln i STL-lopp (är det inte han i Galenskaparna :p) Det låter mer som en grekisk värme-yra :D.

The Flying Eagle ser mer intressant ut. Kanske plockar med den på systemet om det låter uppåt från stallet. Han får ju en Jepson-injektion nu.

Efterhandaren 2026-05-19 16:38

Tisdags Tankar

V85 1) 3 Direction Face Har varit ute i tuffa gäng och haft byngliga lägen. Oprövad på distansen men kan nog vara med på stregen i detta kluriga stolopp.
5 Qulör Kommer från fina prestationer. Distansen ?
11 Official Sox Formtoppad rackare.
14 Appia Express Bortlottad ? Tja måste ha flyt men Gocciadoro och Djuse är alltid en spännande komb.

V85 2) Nordisar är som bekant Nordisar. Svårtippat är bara förnamnet.
1 Nume Bris Den där Östre brukar trycka på gasen direkt och Norrmännen är duktiga Kallblodstränare.
13 Hulte Annika 40m att hämta in men gick en 21 tid senast. Gör hon om den tiden är hon med på stregen.

V85 3) 2 Mister Malabar ” barfota utan strumpor och skor ”
6 R.K. Pascal ” barfota utan strumpor och skor ”

V85 4) Nordisar är som bekant Nordisar.
Jag blundar och pekar.
3 Bazoo Can och 6 Remlov

V85 5) Provar med två 09 hästar.
6 Kentucky River och 10 Mellby Jinx Kentucky är väl en 08 häst (Solvalla) :D

V85 6) 3 Eagle Oak Går på Tisdags favoriten, dålig koll på motståndet. Många luriga hemmahästar.

V85 7) Öppet Klass 1 lopp.
1 Global Email
2 D'artagnan Face
5 Chico De Calamar

V85 8) 5 The Flying Eagle Verkar trivas i Hajom.

bosseguldheden 2026-05-20 19:29

Onsdagskänslor:

Avd 1
11 Official Sox är som en vis grek sa, en formtoppad rackare. Spikidé, men jag känner mig lite orolig för Wallins stallform. Kan den va på nedåtgång? Jag vill dubbla med hon som fick guldspåret, 1 Felicia Hall och Emilia Leo.

Avd 2
1 Nume Bris är jag helt med på. Spår ett i volt är alltid gångbart och Östre är på hugget, ibland lite för mycket. Men jag har en Jens Sjödén-läxa i bakhuvudet vad gäller kallblod; norgetävlande hästar som kommer till Sverige och får körspö och svensk toppkusk!6 Kleppe Tuå får plats på min kupong.

Avd 3
2 Mister Malabar har vässats i vardagslopp och debuterar nu på lördagsspelet med barfota runt om. Redén har siktat på det här. Mest rutinerad är väl 11 Hallabaloo? Den måste med till 8%. Några skrällar oxå (det är ju lägsta klassen). 6 R.K. Pascal brukar vara med bland de främsta och nu blir det skoryck. Björn är inne i en liten flyt-period. 2%-aren 5 Manhattan J.P var tvåa i ett långlopp senast och får nu Claes Sjöström i jollen. Han är alltid farlig från framspår.

Avd 4
5 Bazoo Can mycket väl vinna. Jansson är grym just nu. Fast den hittade Efterhandaren genom att blunda och peka! :claps: Men jag garderar med hästen som "alltid" vinner; 13 Palmesus N.O.

Avd 5
6 Kentucky River och 10 Mellby Jinx är självklara på min kupong. Men jag tar även med 5 Keep Asking och som fjärdestreck 4 Global Etalon som jag tror kan slå spelarna med häpnad den här gången.

Avd 6
Håller med Loke om att 3 Eagle of Oak är första strecket. Vill dock ha med 6%-aren 11 Maverick. Jepson är grym från ett sånt här läge.

Avd 7

Avd 8
7 PolePosition brukar springa på 11- och 12-tider med skor och vanlig sulky. Det borde väl bli en rekordsänkning nu med röd-skor och Am vagn? Spikas utan darr på läppen!

Så ser det ut på en onsdagskväll, gott folk.

bosseguldheden 2026-05-21 12:11

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 846492)
Vill dock ha med 6%-aren 11 Maverick. Jepson är grym från ett sånt här läge.

Aj aj. Elin har Maverick som veckans skrällvarning. Då är det väl ajöss med singelprocenten på den :cry:

Efterhandaren 2026-05-21 12:55

Torsdags Tugg

Guldsmedens tidiga DD drag typ 10 Husavik måste nog tas på allvar. Ibland ”svetsar” ju Bosse Guld dessa tidiga drag.

Plus : Gick som tåget senast och verkar ha grym form. Knappt slagen av Wäjerstens Readly Express kompis senast. Och den kusen lär väl bli hårt betrodd på lördag.
4% på Husaviken är grymt spelvärde.

Minus: Flera tuffa motståndare på första ledet typ 1-2-5 i första hand.
Första långresan kan ge hemlängtan.

Lite mera tugg

Undrar om inte hemmatränarna Wallin och ”Wäjersten” ( har ju bara 20 ” norrlandsmil” till Gävle) bör bevakas lite extra. Den där Wäjern har grym stall och kuskform. Spännande att se hur hans flytt till Axevalla / Bjärtorp kommer att påverka resultaten. På kort sikt kan det nog orsaka en svacka. Men han har ju storägarnas förtroende och en grym klass på sitt stall. En go gubbe. Och kommer ju dessutom från Halland. Närmare bestämt Fjärås söder om Gbg.

bosseguldheden 2026-05-21 13:28

[QUOTE=Efterhandaren;846495
Minus: Flera tuffa motståndare på första volten [/QUOTE]

Ja, det ska bli intressant att höra Sandras kommentar till uppgiften.
Men vad menar du med första volten???

Wedgie 2026-05-21 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 846496)

Hon säger såhär:

Citat:

- Han har verkligen visat fin form på slutet så jag hoppas att han fortsätter hålla den ett tag till, det känns i alla fall så av jobben att döma. Allt har gått enligt plan här hemma och såklart är bakspår tufft på V85, men det har hänt väldigt mycket positivt med honom under vintern som gör att det inte ska vara några stora problem att tävla bakifrån. Han tävlar som senast - inga ändringar, säger Sandra Eriksson.

Wedgie 2026-05-21 14:01

Skrällförslag i lopp 3, 5 Manhattan J.P.

Citat:

- Det har småstrulat en del sedan han kom till mig och i debuten blev det jobb utvändigt om ledaren. Hästen behövde det loppet och borde flyttas rejält framåt. Han är gynnad av lång distans och medelsnabb från start. Vi fortsätter med barfota bak och öppet huvudlag, säger Jennifer Persson.

Efterhandaren 2026-05-21 14:11

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 846496)

Ha,ha. Undrar oxå vad jag menar med första volten när det är Auto ? Framspår, Bakom vingen, första ledet etc. ska det naturligtvis stå. Vimsigheten är svår att dölja :whoco5:
Ber om ursäkt :hattenav:

bosseguldheden 2026-05-21 16:14

Citat:

Ursprungligen postat av Efterhandaren (Inlägg 846499)
Ha,ha. Undrar oxå vad jag menar med första volten när det är Auto ? Framspår, Bakom vingen, första ledet etc. ska det naturligtvis stå. Vimsigheten är svår att dölja :whoco5:
Ber om ursäkt :hattenav:

Ha,ha. Men det var ju i alla fall första vingen! :claps:
Jag tror hur som helst att jag håller fast
vid Husavik som spik. Det lät ju inte helt hopplöst i citatet
från Sandra som Wedgie postade.

bosseguldheden 2026-05-21 16:51

Jag har hittat en intressant skräll i avd 1, som väl är ett potentiellt skrällopp. Brukar slå på kolumnerna för PENGAR och STARTPOÄNG i startlistan under veckan, eftersom det kan vara något att ta hänsyn till ibland. Fick då se att 15 Supernova Lyjam hade högst startpoäng och var även den rikaste hästen. Kollade sedan på hästens senaste lopp då den var duktig på 2640 m och tillägg där den blev fyra bakom hästar som La Yuca och Rania Zon. Nu är det ett liknande lopp fast med lägre prissumma och fler tänkbara galoppörer. Supernova verkar stabil på fötterna och till 6% känner jag att den måste med på mitt system. Eller vad tror ni?

Efterhandaren 2026-05-21 17:14

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 846502)
Jag har hittat en intressant skräll i avd 1, som väl är ett potentiellt skrällopp. Brukar slå på kolumnerna för PENGAR och STARTPOÄNG i startlistan under veckan, eftersom det kan vara något att ta hänsyn till ibland. Fick då se att 15 Supernova Lyjam hade högst startpoäng och var även den rikaste hästen. Kollade sedan på hästens senaste lopp då den var duktig på 2640 m och tillägg där den blev fyra bakom hästar som La Yuca och Rania Zon. Nu är det ett liknande lopp fast med lägre prissumma och fler tänkbara galoppörer. Supernova verkar stabil på fötterna och till 6% känner jag att den måste med på mitt system. Eller vad tror ni?

Ja det är ett gäng tuffa märrar på 20m volten ( de är väl voltstart :lol::lol:)
Och Supernovan verkar trivas på distansen. Det surras mycket om märren och lär nog stiga på %. Men bör nog bevakas i omgångens garderingslopp. Den som hittar Chansspiken har ett övertag på spelarkåren.

Wedgie 2026-05-21 17:22

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 846502)

Låter rimligt! Den står väl där den står pga intjänat, så inte så konstigt. Men tränaren låter (väldigt) uppåt.

Citat:

- Hon var jättebra senast och efter den starten har vi enbart siktat hit så hon inte ska gå över gränsen. Allt har rullat på som det ska i träningen, men hon har tränat i sandbana för första gången i livet och det har vi gjort två gånger i veckan. Det kan nog ha gett lite effekt och känslan är bara positiv inför. Lång distans är nog en fördel för henne och det är en spännande start. Jag blir inte förvånad om hon vinner. Barfota fram och aluminiumskor i bak, Finntack-vagn, rycktussar och murphybländare på vänster sida - som senast, säger Lars Throgen.

Man ska ju heller aldrig glömma hästen på spår 1 i Volt (har jag hört...).

Citat:

- Hon har gjort det bra. Senast fick vi en trött rygg framför oss men hon spurtade fint på open stretch när vi väl fick chansen. Det var inte mycket att göra åt, men hon kändes fin och har tränat på bra efter det så formen ska vara bra. Här fick vi ett bra utgångsläge och distansen hanterar hon. Jag är lite sugen att utrusta henne med ett par rycktussar, vilket skulle vara första gången. Inga ändringar i övrigt, säger Emilia Leo.

Efterhandaren 2026-05-22 12:56

Fredags Funderingar

V85 3) Klass 3 är ju Klass 3 och klurigt är bara förnamnet. Jag är inne på att steka favoriten Malabar Ås. Gav ett knepigt intryck senast och 2640 lär knappast gynna den hetsige Ready Casharen. 54% är helt galet. Chansspiken kan vara R.K. Pascal !? En eller många!?

V85 7) 2-5-10-11 känns änna helgarderat.

För övrigt känns mina tisdags tankar gälla även på fredag.
Jag utnämner Appia Express 2% till omgångens stänkare.
Psst en eftermiddags öl satt som en smäck i Kreta solen.

Kvälls Funderingar
Jag kvälls steker ännu en favorit nämligen 2 D’artagnan Face. Stall Kolgjini syndromet finns kvar i hästen och stressiga spår 2 är nog ingen fördel. Har väl gått hyfsat i enkla gäng men här är det strid på kniven om positioner och det kan ställa till det för sprattelgubben.

Wedgie 2026-05-22 14:09

Citat:

Ursprungligen postat av Efterhandaren (Inlägg 846511)
Fredags Funderingar

V85 3) Klass 3 är ju Klass 3 och klurigt är bara förnamnet. Jag är inne på att steka favoriten Malabar Ås. Gav ett knepigt intryck senast och 2640 lär knappast gynna den hetsige Ready Casharen. 54% är helt galet. Chansspiken kan vara R.K. Pascal !? En eller många!?

V85 7) 2-5-10-11 känns änna helgarderat.

För övrigt känns mina tisdags tankar gälla även på fredag.
Jag utnämner Appia Express 2% till omgångens stänkare.
Psst en eftermiddags öl satt som en smäck i Kreta solen.

Lutar åt 7-5-4 i trejde. Men finns ju inte brist i andra att ta med, dyrt...

SwedishHorseRacing 2026-05-22 14:53

ATG säger att jag har 867 kr kvar att spela för denna vecka.
Men vaddå? Jag har nyss fått lön och jag har mer kvar än så vill jag påstå.
Sådan djup insyn i min ekonomi kan dom väl ändå inte ha? :ohmy:

Efterhandaren 2026-05-22 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av Wedgie (Inlägg 846512)
Lutar åt 7-5-4 i trejde. Men finns ju inte brist i andra att ta med, dyrt...

7 Snickers surras det mycket om. Läckerbiten kommer med 2 raka efter lång paus. Har gått bra i enkla gäng när han varit hel och frisk.

ms 2026-05-22 16:43

Citat:

Ursprungligen postat av SwedishHorseRacing (Inlägg 846513)
ATG säger att jag har 867 kr kvar att spela för denna vecka.
Men vaddå? Jag har nyss fått lön och jag har mer kvar än så vill jag påstå.
Sådan djup insyn i min ekonomi kan dom väl ändå inte ha? :ohmy:

Det är den 22:a och du har tyvärr inte fått lön ännu. Den 25:e har du, förutsatt att du betalat dina räkningar och inskaffat mat för en månad, 1021 kr kvar att spela för. Summan är preliminär, definitivt beslut ges efter hembesök och kontroll av gireringar.

P.S Tack för att du stöttar travnäringen! För att visa vår uppskattning behöver du inte äta eller betala räkningar för vår skull. Du har 10210 kr att spela för!

Vänligen,
ATG

bosseguldheden 2026-05-22 20:35

Jag putsade spelformen lite på Kalmar ikväll
så nu är jag peppad inför Gävle

DD
Fredag 2026-05-22
Start: 20:56

Avd
1: 5, 8
2: 4, 6

4 x 10,00 kr = 40,00 kr

Totalt: 40,00 kr
Rättningskod: SZX LTZ RFK

Det finansierar mitt system och DD har jag redan lämnat in ;)

KalleKlut 2026-05-22 20:44

Jag tycker att det ser relativt "enkelt" ut i morgon! Gissar på 25 lax för 8r..

Spiken: 3 Eagle Of Oak 52% SoS!
Kompletterande spiken: 7 Poleposition 57% maler ner från dödens!
Låset: 3 Direction Face 18% och 1 Felicia Hall 4% ledning/rygg!
Skrällen: 9 Tiras Perla 5% Helt bortglömd!

bosseguldheden 2026-05-22 21:06

Citat:

Ursprungligen postat av KalleKlut (Inlägg 846517)
Jag tycker att det ser relativt "enkelt" ut i morgon! Gissar på 25 lax för 8r..

Spiken: 3 Eagle Of Oak 52% SoS!
Kompletterande spiken: 7 Poleposition 57% maler ner från dödens!
Låset: 3 Direction Face 18% och 1 Felicia Hall 4% ledning/rygg!
Skrällen: 9 Tiras Perla 5% Helt bortglömd!

Jag är med på de fyra första du nämner. Dom ska med på mitt system. Men Tiras Perla har jag inte haft en tanke på. Vet du nåt som jag har missat? Skulle vara intressant att höra varför du fastnat för den. Själv har jag tänkt klara mig med 1 och 8 i det loppet.

tvablaa 2026-05-22 21:20

Kul omgång. Några favoriter känns rätt starka men finns många roliga skrällar. Två kallblodslopp borde innebära att jag står över.
Har någon Berglunds tips?

KalleKlut 2026-05-22 21:48

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 846518)
Jag är med på de fyra första du nämner. Dom ska med på mitt system. Men Tiras Perla har jag inte haft en tanke på. Vet du nåt som jag har missat? Skulle vara intressant att höra varför du fastnat för den. Själv har jag tänkt klara mig med 1 och 8 i det loppet.

# Kommer från norsk tränare och norska lopp.
# 8 år men ändå 27% vinster. (3e högst i loppet)
# Testades i monté senast med galopp som resultat. (Som betrodd)
# MeDs ord..
9 Tiras Perla står fint inne i loppet. Hon var i Geir Flåtens regi under fjolåret och besegrade Majblomster en gång i Bollnäs så jag tycker detta är en häst som visat kvalitéer. Senast blev det inget bra, men dessförinnan har hon gjort det bra i sulkyloppen och jag tror detta är en ganska passande uppgift för henne.

Jag rankar 1,8,9,6 och "låser" dessa fyra.

KalleKlut 2026-05-22 21:49

Citat:

Ursprungligen postat av tvablaa (Inlägg 846519)
Kul omgång. Några favoriter känns rätt starka men finns många roliga skrällar. Två kallblodslopp borde innebära att jag står över.
Har någon Berglunds tips?

Fixar det:smoke:

tvablaa 2026-05-22 22:21

Tack, du är en klippa!:)

Jajjan 2026-05-23 06:12

Avd 5)
Strukningen av 4 Global Etalon stärker aktierna rejält för favoriten 5 Keep Asking på milebana i Sundbyholm.
Favorit på spets och slut.
Kommer att anlitas hårt som spik av kollektivet.
Det givna låset för de som garderar blir 5,6,10 vilket också känns helt rätt.
10 Mellby Jinx är loppets bästa häst, men har drabbats av ”hard ship spåret 10”
på en självspringande bana med ett upplopp på bara 175m.
6 Kentucky River är nog en hårdare häst än favoriten, nedstruken till det långt fördelaktigare spåret 5, men lär få harva i dödens på favoriten.
På medeldistans hade jag rankat ekipaget Jepson/Kentucky River före Örjan/Keep Asking, men inte nu över den korta häcken.

Så långt tror jag kollektivet tänker rätt, när de antingen spikar eller låser på de tre mest spelade.

Jag som spelar för att vinna stora pengar tar ut svängarna ytterligare:
Expertisen (läs Eskil) tror Powwow är den som är förste utmanare om spets till Keep Asking. Jag vet att det är svårt att spets från spår 1 på en milebana över den korts häcken, men ser det inte som omöjligt att Diamond Truppo som vid några tillfällen visat sig enormt startsnabb, tar spets, spåret till trots.

Att den redan i år hårt matchade 2 High On Pepper (start 9 sedan årsskiftet)
skall vinna trodde jag inte ett smack på när jag såg startlistorna, men efter att ha fått tagit del av stallsnacket från Katja och den normalt försiktige hedersmannen Jorma Kontio, så var det inget snack. Till den procenten måste ekipaget med.
Hur det skall gå till att vinna loppet, det har jag inte en aning om?
Men den som lyssnar vid rälsen garderar och lirar.

1,2,5,6,10 på min lapp.

God tur allihopa, var norr om Uppsala i går och tittade på en hemlig lokal med blommande Guckusko (rödlistad orkidé). Har inte sett den sedan barnsben, då den grävs upp och säljs med rötter och allt för stora pengar på kontinenten.
En magisk försommardag i ett magiskt land som heter Sverige.

Jajjan 2026-05-23 06:19

Citat:

Ursprungligen postat av KalleKlut (Inlägg 846520)
# Kommer från norsk tränare och norska lopp.
# 8 år men ändå 27% vinster. (3e högst i loppet)
# Testades i monté senast med galopp som resultat. (Som betrodd)
# MeDs ord..
9 Tiras Perla står fint inne i loppet. Hon var i Geir Flåtens regi under fjolåret och besegrade Majblomster en gång i Bollnäs så jag tycker detta är en häst som visat kvalitéer. Senast blev det inget bra, men dessförinnan har hon gjort det bra i sulkyloppen och jag tror detta är en ganska passande uppgift för henne.

Jag rankar 1,8,9,6 och "låser" dessa fyra.

Håller med KK, Perlan är draget i loppet.

Jajjan 2026-05-23 06:50

Såg till min glädje att Berglund spikar Rede’n hästen Poleposition som skall maxas med brftro+bike från absolut sämsta spår i detta dubbelklasslopp.
TV-systemens unisona TV-systems-spik nu även kryddat med att Berglund spikar.
Under pistolhot hade jag alla dar i veckan pga spåren, spikat Berghans 5) The Flying Eagle på spets, kusk och stallform.
Nu måste jag bara ha med den ständige nästagångaren 12 Flotilla ( bortlottad igen ), Mackans 10) Freako som kan allt ibland, också bortlottad, samt Djuses 8) Ogden Boko, tillika bortlottad, men som jag tror kommer att gå längst i detta gäng över tid.

Spår 8,10,12 skall inte gå, om det inte vore för det att jag tror det blir en jäkla sammandrabbning mellan Örjan och Jepson. Skall Kihlström ha en chans måste han syna dödens på Jepson. Och den som tror Rally-Calle släpper spets, räcker upp handen.

Wedgie 2026-05-23 07:07

En del snack om 2 Huchuy Qosqo i sjätte som motdrag till MEDs favorit. Första barfota och ska utmana om spets.

Efterhandaren 2026-05-23 08:04

Märkligt

3 Eagle Of Oak är nästan alla proffstipsters Spikförslag hela veckan lång men är trots detta spelad till 50% i nuläget. 60-70 trodde jag ! Men kul att fotfolket spelar emot dunderfavoriterna.

Wedgie 2026-05-23 08:20

Citat:

Ursprungligen postat av Efterhandaren (Inlägg 846529)
Märkligt

3 Eagle Of Oak är nästan alla proffstipsters Spikförslag hela veckan lång men är trots detta spelad till 50% i nuläget. 60-70 trodde jag ! Men kul att fotfolket spelar emot dunderfavoriterna.

Finns några/nån som spikar mot med ovan nämna 2 HQ.

Skog 2026-05-23 08:42

Citat:

Ursprungligen postat av Wedgie (Inlägg 846530)

Det skulle väl vara 2 Huchuy Qosqo i stigande form som sprang fint på Bergsåker 24 April. Kan någon hjälpa mig ta bort strecket på 15 Supernova Lyjam? Jag vet inte varför det "känns" som att den måste med. Samma gäller 12 Flotilla i Avd 8 (stigande form och slog favoriten i April). Eller är det jag som letat skrällbud för hårt under veckan och därför hoppas på dessa kameler?

Jajjan 2026-05-23 09:22

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 846531)
Det skulle väl vara 2 Huchuy Qosqo i stigande form som sprang fint på Bergsåker 24 April. Kan någon hjälpa mig ta bort strecket på 15 Supernova Lyjam? Jag vet inte varför det "känns" som att den måste med. Samma gäller 12 Flotilla i Avd 8 (stigande form och slog favoriten i April). Eller är det jag som letat skrällbud för hårt under veckan och därför hoppas på dessa kameler?

15 märrar i voltstart brukar vara en garanti för ett antal omstarter, vilket Oskar och Supernova Lyjam kommer att profitera på.

Att Flotilla skall vinna från spår 12 på Gävle är ytterst osannolikt, drar konstant usla spår och vann på Axevallas långa upplopp från ett bättre spår 11 över 2.640a. Nu är det 500 m kortare distans och upploppet är 51 m kortare än vid vinsten på Axevalla.
Samt det viktigaste av allt, jag streckar mot bättre vetande och då vinner den aldrig. Bygger på empiriska studier över några decenniers travspelande.

Efterhandaren 2026-05-23 09:29

Citat:

Ursprungligen postat av Wedgie (Inlägg 846530)

Tja kanske det men jag tror 4 och 8 är tidiga motbud. Härdade i betydligt tuffare gäng än 2. Men 3 är nog hästen att slå. Vankas det buskörning om piken och så kan det bädda för skräll.
Jag ”förmiddagsspikar” nog 6 R.K.Pascal, 3 Eagle Oak och 5 The Flying Eagle.

God tur Wedgie !

BroderH 2026-05-23 09:50

Analys och andelsystem V85 Gävle 2026-05-23

Nedanstående analys och länkar till mina andelssystem finns på Facebooksidan Montins Miljoner.

En lurig omgång väntar i Gävle där vi även bjuds på ytterligare en jackpot. Denna gång kan en ensam vinnare ta hem 41 miljoner kr. Jag tror att det blir hög utdelning då omgången är svårtippad, och med jackpotpengarna behövs inte många skrällar för att det ska bli miljonutdelning. Den hoppas vi såklart att få vara med och dela på!

V85-1
Sin vana trogen så inleder ATG kupongen med ett svårlöst stolopp. Jag gillar att försöka ta ställning i dessa lopp för att på så sätt få ett bra grepp om omgången, och därmed få en fördel gentemot övriga spelare. Jag går därför ut hårt och spikar 3 Direction Face där Carl Johan Jepson blir en mycket intressant förstärkning i sulkyn. Jepson är kanske Sveriges bästa kusk för dagen och jag tror att det gynnar Direction Face att få honom bakom sig. Hon är inte så snabb så att hon tar ledningen av egen kraft, men den initiala ledaren bör vara intresserad av att släppa tät till en stark häst. Därifrån tror jag att hon bli mycket svårslagen.
Jag spikar 3 Direction Face

V85-2
Vi fortsätter med ett stolopp till, men nu för kallblodiga hästar över kort distans. Loppet skriker SKRÄLL på förhand och jag målar på så länge plånboken håller. Favoriten 15 Tekno Tana har en tuff uppgift att hämta upp 40 m tillägg på en snabb sommarbana. Jag tror mest på 6 Brigås Molly som kanske kan hitta till ledningen och bör ha bra chans därifrån. Jag utfärdar också stormvarning för 12 Dån Klara som står perfekt inne i loppet och får idag Jorma Kontio i vagnen. Stämmer löpningsförloppet för henne så blir hon en obehaglig överraskning för många spelare.
Jag streckar: 6 – 4 – 1 – 15 – 12 – 8 – 9 – 12 – 11 - 2

V85-3
Klass III-loppet fick dramatiskt förändrade förutsättningar när favoriten 2 Mister Malabar ströks under lördagsförmiddagen. Favorit blir då istället 7 Snickers som är en talang utöver det vanliga. Han kommer till start med fem vinster av sex möjliga. Med favoriten borta så tror jag att Ulf Eriksson kör fram mot ledningen direkt och då tror jag att det blir spel mot ett mål.
Jag spikar 7 Snickers.

V85-4
För ovanlighetens skull så har man lagt in två kallblodslopp på kupongen, vilket jag tycker ger en extra krydda till spelet. Detta lopp är inte lika öppet som det förra för kallblod, men jag tycker heller inte att det finns någon klar favorit. Spelfavorit, och förmodligen bästa hästen, är 13 Palmesus N.O. Han måste dock vara riktigt bra för att komma ikapp hästarna på startvolten med dagens snabba förutsättningar. Förutom favoriten så streckar jag de på start med bäst startspår. Vore kul att jobba in megaskrällen 1 Sangviks Lynet som har ett bra smygläge och är också kraftigt kuskförstärkt med Björn Goop. De flesta hästar brukar hitta en växel till när det får Goop bakom sig för första gången.
Jag streckar: 6 – 7 – 13 – 3 - 1

V85-5
Dagens sportsliga huvudnummer är H.K.H. Prins Daniels lopp för högsta klassen. Det är dessutom det avslutande E-loppet där en biljett till Elitloppet står på spel. Stor favorit för 5 Keep Asking, men det är ingen spik i min värld. Detta då jag minns stallkamratens 6 Kentucky Rivers prestation i detta lopp ifjol, då han var hysteriskt bra. Jag vill också strecka 10 Mellby Jinx som är en topphäst i grunden, och med tempo på loppet så biter hans spurt bra.
Jag streckar: 5 – 6 - 10

V85-6
I den sjätte avdelningen så håller jag favoriten 3 Eagle of Oak i handen. Jag tycker han startar med perfekta förutsättningar och tror att han blir mycket svårslagen. Jag läste också att Mats E Djuse tyckte att detta var hans bästa chans under dagen, vilket brukar betyda en hel del.
Jag spikar 3 Eagle of Oak

V85-7
Klass I-försöket är ett väldigt jämt lopp där 3 D’artagnan Face är knapp favorit. I mitt tycke en tveksam favorit och det känns som många av spelarna stirrar sig blinda på att det är Redén/Kihlström som managerar hästen. Jag tror mest på 5 Chico de Calmar som radat upp bra insatser utan att få vinna, kanske är det dags nu? Jag vill naturligtvis också ha med 10 Husavik som gjorde ett heroiskt lopp i senaste starten men blev avslagen precis på linjen av 11 Readly Brodde. Dags för revansch nu? Jag streckar sex av elva startande hästar och hoppas på en skräll.
Jag streckar: 5 – 6 – 11 – 2 – 10 - 7

V85-8
I den sista avdelningen hittar vi dagens största favorit, 7 Pole Position som också tränas av Daniel Redén. Det är en mycket kapabel häst som har stor chans att vinna. Det som talar emot är att han inte startar i ”pole position” och kan få en del trafikproblem från start. Bäst till står 5 The Flying Eagle som jag tror att Jepson siktar mot ledningen med. Loppscenariot är att dessa båda strider sida vid sida större delen av loppet. Det kan öppna för skrällen 12 Flotilla som kommer att flyga lågt över upploppet om tempot varit uppskruvat.
Jag streckar: 7 – 5 - 12

tvablaa 2026-05-23 10:05

Åt du av Orkidén?
Sundbyholm ligger väl i Eskilstuna och Sveriges enda milebana i Tingsryd?:-)

Jag tycker Keep Asking känns mycket tveksam. Ny i eliten och statistiken talar emot. Dessutom borde väl borde 1 och 3 vilja köra i spets med hägrande Elitloppsplats (där ingen av dem har att göra).
Jag tror mest på Mellby Jinx. Gillar dock ditt snack på HoP.

Sådär, nu kan ni alla spika Keep Asking.

Citat:

Ursprungligen postat av Jajjan (Inlägg 846525)
Avd 5)
Strukningen av 4 Global Etalon stärker aktierna rejält för favoriten 5 Keep Asking på milebana i Sundbyholm.
Favorit på spets och slut.
Kommer att anlitas hårt som spik av kollektivet.
Det givna låset för de som garderar blir 5,6,10 vilket också känns helt rätt.
10 Mellby Jinx är loppets bästa häst, men har drabbats av ”hard ship spåret 10”
på en självspringande bana med ett upplopp på bara 175m.
6 Kentucky River är nog en hårdare häst än favoriten, nedstruken till det långt fördelaktigare spåret 5, men lär få harva i dödens på favoriten.
På medeldistans hade jag rankat ekipaget Jepson/Kentucky River före Örjan/Keep Asking, men inte nu över den korta häcken.

Så långt tror jag kollektivet tänker rätt, när de antingen spikar eller låser på de tre mest spelade.

Jag som spelar för att vinna stora pengar tar ut svängarna ytterligare:
Expertisen (läs Eskil) tror Powwow är den som är förste utmanare om spets till Keep Asking. Jag vet att det är svårt att spets från spår 1 på en milebana över den korts häcken, men ser det inte som omöjligt att Diamond Truppo som vid några tillfällen visat sig enormt startsnabb, tar spets, spåret till trots.

Att den redan i år hårt matchade 2 High On Pepper (start 9 sedan årsskiftet)
skall vinna trodde jag inte ett smack på när jag såg startlistorna, men efter att ha fått tagit del av stallsnacket från Katja och den normalt försiktige hedersmannen Jorma Kontio, så var det inget snack. Till den procenten måste ekipaget med.
Hur det skall gå till att vinna loppet, det har jag inte en aning om?
Men den som lyssnar vid rälsen garderar och lirar.

1,2,5,6,10 på min lapp.

God tur allihopa, var norr om Uppsala i går och tittade på en hemlig lokal med blommande Guckusko (rödlistad orkidé). Har inte sett den sedan barnsben, då den grävs upp och säljs med rötter och allt för stora pengar på kontinenten.
En magisk försommardag i ett magiskt land som heter Sverige.

Jajjan 2026-05-23 10:13

Citat:

Ursprungligen postat av tvablaa (Inlägg 846535)
Åt du av Orkidén?

Jag tycker Keep Asking känns mycket tveksam. Ny i eliten och statistiken talar emot. Dessutom borde väl borde 1 och 3 vilja köra i spets med hägrande Elitloppsplats (där ingen av dem har att göra).

Ha, ha…. på pricken, vet de f.. var jag fick Sundbyholm ifrån?
Men, det blir lätt så när man är svårt dum i huvudet.
Sorry, den låga IQ:n är medfödd!

Jajjan 2026-05-23 10:20

Citat:

Ursprungligen postat av tvablaa (Inlägg 846535)
Åt du av Orkidén?

Tror inte ett smack på Pow./Goop, men han (Goop) tror att djuret blir ytterst svårpasserad från spets, så det blir 6 st hästar i guld och en fördyrning av systemet.