Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://web.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://web.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   V85 (https://web.sharps.se/forums/trav-galopp/62614-v85/)

Skog 2026-06-08 20:21

Citat:

Ursprungligen postat av BosseEk (Inlägg 847021)
Hot brukar fungera dåligt i samarbeten. Det är bara Trumpeten på andra sidan pölen som tror på den typen av förhandling. Men för all del om du vill dra det till konkurrensverket kan jag rida på eventuell framgång :cheers:

Risken är bara att du gör dig ovän med Baratrav på köpet.

-Bosse

Varför skulle BT bli arga? Du menar ATG?

Konkurrensverket kan du anmäla till anonymt. I vanliga fall diareförs de flesta anonyma tips tillsammans med (motiverat) standardsvar och så stannar det där.

Här har jag på känn att en förstudie inleds..;)

BosseEk 2026-06-08 20:27

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 847022)
Varför skulle BT bli arga? Du menar ATG?

Konkurrensverket kan du anmäla till anonymt. I vanliga fall diareförs de flesta anonyma tips tillsammans med (motiverat) standardsvar och så stannar det där.

Här har jag på känn att en förstudie inleds..;)

ATG skulle nog bara bli irriterade och strypa Baratravs access för att sedan följa sina egna krav för AIS-avtal. Det vore det enklaste för ATG, då är saken ur världen för deras del.

Baratrav skulle nog inte tycka att det är så kul om man säger så.

-Bosse

Strappa71 2026-06-08 20:33

Citat:

Ursprungligen postat av BosseEk (Inlägg 847020)
Det är väl snarare vetskapen om att ATG kan plocka ner sidorna när som helst som gör det osäkert. Om det sker i kväll, om 1 eller 3 år har jag ingen aning om. Då känns AIS-lösningen säkrare.

Men om du har info om att detta inte kommer att ske så låter det förhoppningsfullt.

-Bosse

Såklart är det enbart AIS-lösningarna som är supportade. Tänker man sig att ta betalt för sin produkt är det nog den och enbart den som gäller.

Hur länge ATG kommer att köra med racing-info-lösningen? Det vet man såklart aldrig till 100%. Men jag skulle nog ramla av stolen om det byts ut inom 3 år. Inget tyder på något alls i den riktningen.

Skog 2026-06-08 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av BosseEk (Inlägg 847023)
ATG skulle nog bara bli irriterade och strypa Baratravs access för att sedan följa sina egna krav för AIS-avtal. Det vore det enklaste för ATG, då är saken ur världen för deras del.

Baratrav skulle nog inte tycka att det är så kul om man säger så.

-Bosse

So what om BT fäller en tår. Det här är ett av de solklaraste fallen av snedvriden konkurrens på länge. Det är skott mot öppet mål!

Det är ATG som sätter villkoren för vem som får ta del av datan. Här har BT har uppenbarligen fått tillgång till "Häst/tävlingsdata" som tillhandahålls av ATG trots att exempelvis AB-kravet inte uppfylls. Finns andra datakällor med samma/likvärdig information? Är informationen nödvändig för programvaran? Nekas du tillgång medans BT har tillgång, ställs då samma krav på er för tillgång?

Det är tydligt att ATG ger BT en konkurrensfördel genom tillgång till data som du eller andra inte kan få med motsvarande villkor.

GGS 2026-06-09 11:24

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 847006)
Är inte omgångar som t ex Nyårsafton medräknat? Varför? Söndagarna i Påsk och Midsommar är ordinarie omgångar. De räknas väl?

Med JP-pengarna borträknat får jag i alla fall V85-medianen ( inkl Nyårsafton ) frams tills nu till 162701 kr. Omgångarna utan rad med 8 rätt räknas som 99999999999. Och ja, det höjer medianen rejält.

Men det är med i hela tänket kring V85. Det ska vara översvårt. Inte undersvårt. Man behöver ha ett gäng omgångar där ingen klarar alla rätt. Då ligger man rätt.

Din uppdelning av icke-JP och JP anser dock jag vara helt sned. Bättre att istället räkna bort JP-extra-pengarna i ALLA omgångar för att få en mer rättvis jämförelse mellan svårighetsgraden på spelformerna.

V75-medianen räknat på sista årets ordinarie omgångar med JP-pengarna borträknade får jag till 104815.

Så med alla JP-extrapengar bortrensade får man följande medianer.

V85 162701.
V75 sista året ( 53 ordinarie omgångar inkl Nyårsafton ) 104815.

Din invändning om dataurvalet för V75 är 100% korrekt.

Och skillnaden blir MYCKET mindre när man räknar bort extrapengarna i 8r-potten.

Och det speglar ju det faktum att man under V85-eran fått en ganska rejält sänkt svårighetsgrad på utfallen i "lördagsloppen". Som i sin tur genererade betydligt fler låg-utd-JP än förväntat.

"Simuleringarna" räknades fram m.a.p. bibehållen svårighetsgrad på loppen och det antagandet visade sig vara "inte helt korrekt".

Jag håller med om att det är rätt att räkna bort JP-extra-pengarna i alla omgångar för att få en mer rättvis jämförelse mellan svårighetsgraden på spelformerna, och egentligen borde man även kompensera för hur mycket som går till allarättspotten, 35% mot 40%, om man nu vill använda medianen som ett mått på svårighetsgrad.

bosseguldheden 2026-06-09 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 847028)
Jag håller med om att det är rätt att räkna bort JP-extra-pengarna i alla omgångar för att få en mer rättvis jämförelse mellan svårighetsgraden på spelformerna, och egentligen borde man även kompensera för hur mycket som går till allarättspotten, 35% mot 40%, om man nu vill använda medianen som ett mått på svårighetsgrad.

Rent matematiskt är väl svårighetsgraden samma som för sju lopp x 12 när det tillkommer ett åttonde lopp? Jag tyckte dom var på god väg att få till det innan man gick över till V85. Det hade börjat bli fulla lopp, flera voltlopp med 15 hästar och en ökad svårighetsgrad (inom rimliga gränser) fast det fortfarande var sju lopp. Kunde gott få fortsatt så, möjligen med en ökning av radpriset med 10 öre, liksom allt annat här i världen ökar i pris med tiden. V75 är bara bäst, så är det. Det är sen gammalt! Den som säger emot har tyvärr fel! :)

Altoc 2026-06-09 15:02

Citat:

Ursprungligen postat av bosseguldheden (Inlägg 847029)
Rent matematiskt är väl svårighetsgraden samma som för sju lopp x 12 när det tillkommer ett åttonde lopp?

Det är väl ändå inte Lotto vi spelar? Alla hästar har inte lika stor chans, så att svårighetsgraden ökar med x12 är kraftigt överdrivet. x3 tror jag är mer nära verkligheten.

Strappa71 2026-06-09 15:04

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 847028)

Antal allarättsrader per miljon inlämnade rader om man vill skala bort "allt".

Strappa71 2026-06-09 15:09

Citat:

Ursprungligen postat av Altoc (Inlägg 847032)
Det är väl ändå inte Lotto vi spelar? Alla hästar har inte lika stor chans, så att svårighetsgraden ökar med x12 är kraftigt överdrivet. x3 tror jag är mer nära verkligheten.

Ett drygt halvår säger nog mycket mindre än man tror.

Genom V75-historien har ökade och minskade medianen från år till år. Till viss del pga förändrade propositioner, men mestadels pga normala variationer i utfallen som inte går att förutse.

I praktiken har det nog inte ens varit mycket mer än dubbelt så svårt, hittills.

Skog 2026-06-09 15:38

Citat:

Ursprungligen postat av Altoc (Inlägg 847032)

Gratulerar till en mästertippare!

Du menar att den extra avdelningen löser du på 3 hästar varje vecka? Hur många hästar behöver du i de övriga 7 avdelningarna? 2? Eller spikar du där kanske. Du lär du ha satt V75 minst 5:e år vilket innebär att du numera får alla rätt var 15:e år enligt din uppskattning.

Medianutdelningen för 8 rätt uppgår till 3 ggr V75's så det är lätt att förledas. Medianutdelningen för 8 rätt är bra mycket lägre än beräknat. Betänk då att det har blivit "för lätt" enligt simulanten....

Altoc 2026-06-09 16:03

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 847034)
Ett drygt halvår säger nog mycket mindre än man tror.

Genom V75-historien har ökade och minskade medianen från år till år. Till viss del pga förändrade propositioner, men mestadels pga normala variationer i utfallen som inte går att förutse.

I praktiken har det nog inte ens varit mycket mer än dubbelt så svårt, hittills.

Exakt. Det här halvåret kan man inte dra några växlar på, alldeles för kort tid. Men att svårighetsgraden skulle öka med x12 vid ett lopp till är helt orimligt, det skulle isåfall innebära att vi talar om ett rent turspel utan inslag av skicklighet. Vidhåller att man över tid hamnar på ca x3.

GGS 2026-06-09 16:17

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 847035)
Gratulerar till en mästertippare!

Du menar att den extra avdelningen löser du på 3 hästar varje vecka? Hur många hästar behöver du i de övriga 7 avdelningarna? 2? Eller spikar du där kanske. Du lär du ha satt V75 minst 5:e år vilket innebär att du numera får alla rätt var 15:e år enligt din uppskattning.

Medianutdelningen för 8 rätt uppgår till 3 ggr V75's så det är lätt att förledas. Medianutdelningen för 8 rätt är bra mycket lägre än beräknat. Betänk då att det har blivit "för lätt" enligt simulanten....

Om man försöker tänka bort det här med 7 eller 8 avd när det gäller svårighet på V75 vs V85 och i stället tänker rader.

V75 består av en jävla massa rader och V85 består av ännu mer jävla massa rader och varje rad har en viss chans att gå in.
Om du spelar en rad på V75 med x-chans eller en rad på V85 med x-chans så är det lika stor chans för båda raderna, om man nu accepterar att x=x.

Det finns fler rader på v75 som är lätta och har stor chans att slå in än det finns på V85 och därför ger V75 oftare låg utdelning. Men det finns tillräckligt med rader även på V85 för normalspelaren som vill spela lätta rader och vinna i samma utsträckning som förr.

Skog 2026-06-09 16:37

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 847038)
Om man försöker tänka bort det här med 7 eller 8 avd när det gäller svårighet på V75 vs V85 och i stället tänker rader.

V75 består av en jävla massa rader och V85 består av ännu mer jävla massa rader och varje rad har en viss chans att gå in.
Om du spelar en rad på V75 med x-chans eller en rad på V85 med x-chans så är det lika stor chans för båda raderna, om man nu accepterar att x=x.

Det finns fler rader på v75 som är lätta och har stor chans att slå in än det finns på V85 och därför ger V75 oftare låg utdelning. Men det finns tillräckligt med rader även på V85 för normalspelaren som vill spela lätta rader och vinna i samma utsträckning som förr.

Hmmm hahaha, du menar på fullt allvar att V85 är lika svårt som V75 eftersom x=x? Och det finns väldigt många rader på V85 där spelarna tänker lika (hög spelprocent).

Jamendåså kan vi väl invänta V95 med 1 vinstgrupp och tänka att det är lika lätt som dagens dubbel eftersom y=y eller så. :cry:

GGS 2026-06-09 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av Skog (Inlägg 847039)
Hmmm hahaha, du menar på fullt allvar att V85 är lika svårt som V75 eftersom x=x? Och det finns väldigt många rader på V85 där spelarna tänker lika (hög spelprocent).

Jamendåså kan vi väl invänta V95 med 1 vinstgrupp och tänka att det är lika lätt som dagens dubbel eftersom y=y eller så. :cry:

Det finns många fler rader på V85 som är svåra än på V75, därför blir det oftare hög utdelning på V85. Men det finns givetvis massor med rader som har lika chans på V75 som på V85.

Skog 2026-06-09 18:42

Citat:

Ursprungligen postat av GGS (Inlägg 847040)
Det finns många fler rader på V85 som är svåra än på V75, därför blir det oftare hög utdelning på V85. Men det finns givetvis massor med rader som har lika chans på V75 som på V85.

Återväxten av spelare är som bekant klen på travet. Om det mot förmodan kliver in en ny förmåga tråden är dina senaste inlägg till stor hjälp. Låt mig sammanfatta:

Det blir oftare hög utdelning på V85 än V75 eftersom det är svårare. Men det är inte svårare än V75 eftersom x=x. Samtidigt gav V75 oftare låg utdelning eftersom det var större chans för lätta rader att slå in trots att x=x och det är lika svårt eller kanske 3 gånger så lätt. Det finns en jäkla massa rader på V75 men för normalspelaren går dessa att välja på V85 om så önskas.

Jag tror vi kan stanna där. Det är inte lotto vi diskuterar, min granne hävdar men bestämdhet att sannolikheten för 7 rätt är större än vad Svenska Spel hävdar eftersom han vet att 18 kommer oftare än andra nummer.